بلند كردن اجسام با دستگاه فراصوت!
نوشته شده توسط : مصطفی طهرانی

بلند كردن اجسام با دستگاه فراصوت!



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 
دانشمندان دانشگاه داندی به تقلید از پیچ گوشتی صوتی "دكتر هو" دست به ساخت یك دستگاه با نیروی فراصوت زده‌اند كه می‌تواند اجسام را با استفاده از صوت بلند كرده، چرخانده و دست‌كاری كنند. این دستگاه به نوعی بازتاب دستگاه چند منظوره دكتر هو، نقش اول سریال علمی تخیلی بوده كه از آن به عنوان قفل بازكن، یك اسكنر پزشكی و حتی سلاح استفاده می‌كند.

فیزیكدانان دانشگاه داندی از تجهیزایی كه برای جراحی فراصوت با استفاده از ام‌آرآی بكار رفته، برای ساخت ابزاری با قابلیت بلند كردن و پیچاندن یك صفحه لاستیكی 10 سانتیمتری با یك پرتو فرا صوت استفاده كردند. به گفته محققان، این پرتو به انتقال مقدار جنبش آنی پرداخته كه می‌تواند یك جسم را در مسیر آن حركت داده و باعث چرخیدن آن به شكل مارپیچ یا گرباد شود.

به گفته محققان، این تجربه نه تنها به تائید یك نظریه فیزیك پایه پرداخته، بلكه همچنین سطح جدیدی از كنترل را بر پرتوهای فرا صوت نشان داده كه می‌توان بر جراحی مافوق صوت غیرتهاجمی، انتقال داروی هدفدار و دستكاری مافوق صوت سلولها اعمال كرد.

دانشمندان بر این باورند كه دستگاه آنها می‌تواند با ارائه امكان هدایت امواج فراصوت به نقاط دقیق مورد نیاز، به دقیق‌تر و كارآمدتر شدن جراحی‌ها با استفاده از شیوه‌های فراصوت كمك كند. امواج فراصوت به جراحان كمك می‌كند تا بدون نیاز به جراحی، بیمارهای مختلفی را درمان كنند. نتایج این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.





:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: دستگاه فراصوت , ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست